U vult online de naam, geboorteplaats en geboortedatum in van:
- de erfgenamen,
- de aanvrager (u), en
- de overledene.
De eerste stap is dus heel snel gezet. Als de notaris deze aanvraag heeft ontvangen, zal de notaris afhankelijk van de situatie aanvullende gegevens vragen. Het kan gaan om bijvoorbeeld een testament of een scan van de legitimatiebewijzen van de erfgenamen. U krijgt een mail van de notaris met nadere instructies. Deze mail ontvangt u uiterlijk binnen twee werkdagen nadat u op www.nunotariaat.nl uw gegevens heeft ingevoerd en heeft afgerekend.
Nadat de notaris van u de gevraagde informatie heeft ontvangen, gaat de notaris aan de slag. Als de notaris klaar is met het opmaken van de verklaring van erfrecht, dienen de handtekeningen van de erfgenamen nog te worden gelegaliseerd. De erfnamen kunnen dat individueel regelen bij de gemeentebalie van de gemeente waar de desbetreffende erfgenaam woont. De notaris zal u instructies geven als het zover is. Het is van belang dat alle erfgenamen de gelagaliseerde handtekeningen zo spoedig mogelijk retourneren aan de notaris.
Als aan alle formaliteiten is voldaan, krijgt u een digitaal afschrift van de verklaring van erfrecht waarmee u de gewenste stappen kunt zetten.
Zoals u ziet is de procedure niet ingewikkeld. Wel kost het wat tijd omdat de notaris zeer veel registers moet checken en navraag moet doen. Een verklaring van erfrecht kost doorgaans zo'n 4 weken tijd voordat deze klaar is.